2C Networks indefra – set udefra: Konsulenten

2C Networks indefra – set udefra: Konsulenten
Hos 2C Networks har vi ambitioner om at vokse, og vi skal bruge flere gode folk. Derfor har vi allieret os med en nysgerrig sjæl udefra, til – gennem en række interviews – at give os nye vinkler på os selv og give dig et bedre indblik i, hvem vi er. Det tredje interview i rækken er med netværkskonsulenten Mathias.

Vi bygger motorvejen, der forbinder det hele

Mathias er netværkskonsulent hos 2C Networks. Han har altid interesseret sig for IT, og under uddannelsen til datatekniker var det arbejdet med netværk, der virkelig fangede ham. “Det, der fascinerer mig, er nok tanken om, at vi bygger og servicerer den motorvej, der forbinder det hele, og får det hele til at gå op i en højere enhed,” fortæller han.

Ikke en konsulenttype – og så alligevel
Mathias så egentlig ikke sig selv som ‘konsulenttypen’, men så fik han muligheden for et konsulentjob hos 2C Networks. Han tog jobbet og har ikke fortrudt det et øjeblik.

Nu synes jeg netop konsulentdelen er spændende, fordi der er stor variation i opgaverne, og jeg er ude hos mange forskellige kunder. Der er måske et større pres, men det giver også bare en rigtig god følelse bagefter. At der er nogen, der ringer direkte til mig, fordi de har akut brug for min hjælp,fortæller han.

“Selvom jeg i perioder nærmest er fuld tid hos én kunde, så er det alligevel anderledes at være konsulent. Jeg indgår som en del af holdet hos kunden i et velfungerende samarbejde, men alligevel har jeg den ekstra dimension, at min arbejdsplads er et andet sted. Det giver mig nogle andre vinkler og perspektiver på arbejdet. Det kan jeg godt lide,” siger han og fortsætter:  “Som konsulent leverer man en vare, som kunden betaler for, og det skaber en helt anden intensitet.”

Fælles krigsar med kunden
Ligesom både direktøren og salgschefen beskriver Mathias det gode forhold til kunderne, som det helt centrale i arbejdet. Og for Mathias er det også det, der adskiller jobbet som konsulent fra andre jobs. “Vi beskriver det nogle gange som at vi har nogle krigsar til fælles med kunderne. Vi har stået der sammen med dem en hel nat og rykket håret ud, fordi ingenting virkede. Og så har vi løst problemerne sammen. Den slags fælles oplevelser giver et helt særligt professionelt bånd.”

Mathias mener, at han er sluppet for de største ildebrande. Men han har da oplevet at blive ringet op af en kunde søndag nat, fordi noget ikke virker, eller ved akutte sager, hvor en kunde er forsøgt hacket. Det er da spændende, når det brænder på på den måde. Lidt firkantet kan man sige, at når det er værst for kunden, er det sjovest for mig. Og det er jo ikke fordi, det er sjovt, at kunden har problemer, men fordi jeg kan hjælpe med at løse et stort problem, der potentielt kan koste kunden dyrt.”

glass

En særlig tillid
Mathias holder af spændingen i de store projekter, hvor nye ting skal implementeres. “Det sker ofte om natten og uden for normal arbejdstid, hvor man har rimelig frit spil og kan lukke det hele ned og bygge det op på ny. Det er altid lidt særligt at køre ud til en kunde lørdag nat, hvor alt er stille, og lukke hele systemet ned, mens alle medarbejdere ligger derhjemme og sover. I sådan nogle situationer bliver det ret tydeligt hvilken form for tillid, der er bygget op mellem os og kunderne. Det er fedt,” siger han og tilføjer:

“Og så er det da ret spændende, når det hele åbner igen mandag morgen. Så sidder man kl 8 og venter på at telefonen ringer. For der kan jo altid være et eller andet, der skal finjusteres.”

Stort og småt
Det er dog ikke altid sådan for Mathias, at jo større kunde, jo sjovere er arbejdet. For med de store projekter følger også mere politik og bureaukrati. De lidt mindre projekter kan være spændende, fordi tingene går lidt hurtigere, og der er lidt kortere fra idé til handling.

“Det er selvfølgelig nødvendigt i de større virksomheder, at beslutningsprocesserne er længere. Så ved de store kunder er det skalaen og kompleksiteten, der gør det spændende, og ved de mindre projekter er det hastigheden og følelsen af den forandring man er med til at skabe nu og her.”

Hvad er en god netværkskonsulent?
Adspurgt hvad der skal til for at gøre det godt i hans job, er Mathias ikke i tvivl.Man skal være god til at aflæse mennesker og have en vis ydmyghed overfor kunderne. Man skal selvfølgelig sige sin mening og være ærlig, det er det kunden betaler for. Men man skal gøre det på en ordentlig måde. Man skal have teknisk forståelse, men man skal også kunne acceptere, at man ikke ved alt. Tværtimod skal man have lyst til undervejs at sætte sig ind i alt den nye viden, som arbejdet kræver løbende,” siger han og slutter:

“Det er ikke et otte til fire job. Der er skiftende arbejdstider, fordi en del af serviceringen ligger uden for normal arbejdstid, og problemer hos kunden kan opstå når som helst. Så man skal være klar til indimellem at arbejde på skæve tidspunkter og rykke ud, når det brænder på.”

Klare værdier, store ambitioner og et stærkt kollektiv

2C Networks leverer ydelser inden for områderne IT-netværk og IT-sikkerhed. Vores ydelser falder i tre forskellige kategorier. 

– Konsulentydelser. 

– Salg af løsninger inden for samme felt – altså netværk og IT-sikkerhed.

– Managed Services; fx drift, beredskab og overvågning af netværket.

wrench
360
glass

2C Networks er en teknologivirksomhed med store vækstambitioner. Vi har et stærkt værdisæt og vores helt egen måde at gøre tingene på. Vi har et solidt sammenhold og et stærkt fokus på at spille hinanden bedre.